TSC Oosterhout heeft op de laatste speeldag rechtstreekse handhaving veiliggesteld door Terneuzense Boys met 2-1 te verslaan. Daarmee bekroonde de ploeg van trainer Maik van den Kieboom een indrukwekkende eindsprint, waarin dertien punten werden gepakt uit de laatste vijf wedstrijden.
“Eind goed, al goed,” glimlachte Van den Kieboom na afloop.
Het duel begon nerveus, met twee ploegen die nog volop ergens voor speelden. “Beide teams waren in het begin zoekende,” vertelde Van den Kieboom. “Na tien à vijftien minuten nam Terneuzense Boys de overhand en hadden wij het vooral lastig met hun beweeglijke middenveld.”
De bezoekers kregen voor rust twee goede mogelijkheden, maar doelman Gijs Steevens hield TSC overeind met een knappe redding. Aan de andere kant werd TSC via Damin el Abdellaoui enkele keren gevaarlijk. Bart Dirven was dichtbij, maar kreeg de bal net niet over de keeper heen.
In de rust greep Van den Kieboom tactisch in. “We hebben het iets omgezet om meer grip op het middenveld te krijgen en dat pakte goed uit.”
Na rust kantelde het duel volledig in het voordeel van TSC. Bovendien kwam het nieuws binnen dat concurrent MZC op achterstand stond, waardoor een punt op dat moment voldoende zou zijn voor handhaving.
Niet veel later viel de openingstreffer alsnog. Een afgeslagen bal kwam voor de voeten van Bart Dirven, die vanaf vijftien meter hard raak schoot in de kruising: 1-0. “Dat was echt een fantastische goal,” aldus Van den Kieboom.
Tien minuten later volgde de bevrijdende 2-0. Na een voorzet van Jilles Verbeek kopte David Israel de bal via de binnenkant van de paal binnen. “Toen kregen we echt het gevoel dat het goed zou gaan komen,” zei Van den Kieboom.
Toch werd het nog spannend. Terneuzense Boys deed via een afstandsschot iets terug en bracht de stand op 2-1. Kort daarna moest TSC ook nog verder met tien man toen Levi Timans zijn tweede gele kaart kreeg.
“Die rode kaart voelde wel heel makkelijk gegeven,” vond Van den Kieboom. “Levi maakte eerst een duidelijke overtreding, dat was geel. Maar daarna kreeg hij de bal per ongeluk tegen zich aan en speelde hij hem weg. Zelfs de tegenstander vond rood zwaar.”
Met een man minder moest TSC het laatste kwartier overleven, maar de ploeg hield stand en stelde daarmee handhaving veilig.
“Rechtstreekse handhaving is gelukt en dat is een enorme opluchting,” aldus Van den Kieboom.
De trainer keek na afloop trots terug op het seizoen, waarin TSC bewust koos voor een verjonging van de selectie. “We hebben schoon schip gemaakt en veel jeugdspelers de kans gegeven,” vertelde hij. “Daarnaast kwamen we voor het eerst uit op zaterdag in een voor ons onbekende competitie.”
Ondanks veel blessures en enkele pijnlijke verliespartijen bleef TSC in zichzelf geloven. “Het spel was eigenlijk het hele seizoen niet slecht,” vond Van den Kieboom. “We hebben veel wedstrijden gelijkgespeeld of verloren waarin we eigenlijk de betere ploeg waren.”
Juist daarom was de ontlading groot na het laatste fluitsignaal. “Ik ben ontzettend trots op mijn spelers,” besloot Van den Kieboom. “Ze zijn altijd blijven geloven en hebben iedere wedstrijd alles gegeven voor TSC. Op naar volgend seizoen.”











