Brian Mateijsen is 29 jaar oud en woont inmiddels al drie jaar samen met zijn vrouw in Gilze. Toch liggen zijn roots in Tilburg. “Ik ben geboren en getogen in Tilburg, maar woon nu met veel plezier in Gilze,” vertelt de doelman van VV Oosterhout. In het dagelijks leven werkt Mateijsen als fysiotherapeut, een beroep dat perfect aansluit bij zijn passie voor sport. “Door mijn werk ben ik eigenlijk ook buiten het veld constant bezig met sport en fysieke fitheid.”
Naast voetbal ontspant hij zich graag op de golfbaan. “Sinds een jaar of vier speel ik regelmatig golf,” zegt hij. “Daarnaast vind ik het heerlijk om met vrienden uit eten te gaan of gezellig wat te drinken.”
Zijn voetbalverhaal begon al op jonge leeftijd. “Ik ben begonnen bij SV Triborgh en stond eigenlijk direct onder de lat,” vertelt Mateijsen. Na het faillissement van de club maakte hij de overstap naar SV Reeshof. “Ondanks dat veel jongens toen vertrokken, ben ik Reeshof altijd trouw gebleven.” In zijn jeugd liep hij zelfs stage bij Willem II. “Dat was natuurlijk prachtig om mee te maken, maar ik was destijds helaas wat aan de kleine kant.” In 2019 volgde een overstap naar Blauw Wit ’81 en sinds 2024 verdedigt hij het doel van VV Oosterhout.
Dat keepen echt zijn positie is, daar hoeft hij niet over na te denken. “Ik ben mijn hele leven keeper geweest. Dat is gewoon mijn plek op het veld.”
Mateijsen kijkt met trots terug op verschillende hoogtepunten uit zijn loopbaan. “Het kampioenschap met de A1 van SV Reeshof was geweldig,” vertelt hij. “Ook het behalen van de periodetitel met Blauw Wit ’81 in de vierde klasse was een prachtig moment waar we enorm van hebben genoten.” Natuurlijk waren er ook teleurstellingen. “De degradatie met Blauw Wit kwam hard aan, dat doet pijn.” Daarnaast bleef één sportieve droom onvervuld. “Ik vond het jammer dat ik nooit het eerste elftal van SV Reeshof heb gehaald, terwijl ik daar mijn hele jeugd heb gespeeld.”
Over de clubs waar hij actief was, spreekt hij met veel warmte. “SV Reeshof is echt de club waar ik ben opgegroeid en mijn basis heb gelegd,” vertelt hij. “Blauw Wit ’81 was dan weer een enorm gezellige club met een sterke ons-kent-ons mentaliteit. Daar was de derde helft soms bijna net zo belangrijk als de wedstrijd.” Bij VV Oosterhout heeft hij nu gevonden wat hij zocht. “Hier zit een fijne balans tussen prestatie en plezier.”
Als keeper keek hij vroeger enorm op naar Edwin van der Sar. “Dat was echt een legende.” Tegenwoordig volgt hij vooral Manuel Neuer en Alisson Becker. “Hun uitstraling en kwaliteiten spreken me enorm aan.”
Met VV Oosterhout beleeft hij een seizoen met pieken en dalen. “We staan eerlijk gezegd niet op de plek waar we horen te staan,” zegt Mateijsen eerlijk. “Er zit ontzettend veel kwaliteit in deze groep, maar het komt er nog niet altijd volledig uit.” Toch blijft de focus duidelijk. “We richten ons nu volledig op de nacompetitie en willen daarin zo lang mogelijk meestrijden.”
Vaste rituelen heeft de keeper nauwelijks, al heeft hij wel één moment voor zichzelf nodig. “Aan het einde van de warming-up ga ik meestal iets eerder naar binnen om even alleen in de kleedkamer te zitten,” vertelt hij. “Dat helpt me om volledig gefocust aan de wedstrijd te beginnen.” Muziek speelt daarbij ook een rol. “Latin tech house van Nino, oftewel Fuego, werkt voor mij perfect richting een wedstrijd.”
De mooiste momenten buiten het veld zitten voor hem vaak in de teamuitjes en kleedkamerhumor. “Er zijn altijd wel gasten die op het juiste moment een scherpe grap maken,” lacht hij. “Dat maakt voetbal ook zo mooi.”
Zijn persoonlijke ambitie blijft helder. “Ik wil op het veld nog steeds het maximale eruit halen,” zegt Mateijsen. “Nog één keer het gevoel van een kampioenschap meemaken staat hoog op mijn lijstje. Maar uiteindelijk blijven plezier in het voetbal en fit blijven voor mij het allerbelangrijkst.”











Niveau Reeshof 1 heb je in ieder geval wel Brian. Succes komend seizoen 👍⚽️👊
Trots op jou!!